دنیای قشنگ کودکی

ترسیمی از دنیای کودکان

دنیای قشنگ کودکی

ترسیمی از دنیای کودکان

چرا باید برای بچه ها، قصه کودکانه بخوانیم؟

قصه کودکانه چیست و چرا خواندن قصه برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است؟ پاسخ به این سوال می تواند شما را در انتخاب قصه های کودکانه مناسب برای فرزندانتان یاری دهد. پس از شما دعوت می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا ویژگی های قصه های کودکانه و اهمیت خواندن آن برای کودکان را بهتر بشناسید.

قصه کودکانه در اصل روایتی از یک ماجراست که مخاطبان آن را طیف کودکان و خردسالان تشکیل می دهند. قصه کودکانه باید با زبانی ساده، شخصیت ها و تصاویر جذاب همراه است. هدف از تهیه و انتشار قصه کودکانه سرگرمی، آموزش و انتقال مفاهیم به کودکان به گونه ای لذت بخش و کودکانه است. اگر شما هم دوست دارید که هر شب به یک قصه کودکانه صوتی جدید برای کودک خود دسترسی داشته باشید؛ روی لینک زیر کلیک کنید:

قصه کودکانه

در قصه های کودکانه قوه تخیل نقش پررنگی دارد. تمامی عناصر ادبی که در ساخت قصه های کودکانه نقش دارند، در نهایت به پرورش قوه تخیل در کودکان می انجامند. به طور کلی تمامی عناصر و ویژگی های قصه های کودکانه باید به گونه ای هوشمندانه در کنار هم قرار بگیرند تا جذابیت آن را برای کودکان به حداکثر برسانند.

قصه کودکانه باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که یک قصه کودکانه باید داشته باشد، کوتاه بودن قصه است. قصه های طولانی می توانند حوصله کودکان از ماجرای داستان را سر برده و به طور کلی آن ها را از مطالعه و قصه خوانی دور کنند. قصه های کوتاه کودکانه همراه با ارزش های اخلاقی و آموزشی، می توانند در مدت زمان کوتاهی توجه و تمرکز کودکان را به خود جلب کنند. معمولا توصیه می شود قصه های کودکانه در مدت زمان 10 تا 15 دقیقه خوانده شوند؛ زیرا در زمان بیشتر از 15 دقیقه، کودکان تمرکز خود را از دست داده و نمی توانند مضمون داستان را درک کنند.

ویژگی های موثر قصه های کودکانه

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های قصه کودکانه، نداشتن تاریخ انقضا است. فرقی نمی کند یک قصه کودکانه در چه سالی تولید شده باشد، کودکان همه ی نسل ها می توانند از آن برای آموزش و سرگرمی استفاده کنند. نمونه بارز این ویژگی را می توان در قصه های تولید شده توسط برادران گریم مشاهده کرد؛ قصه شنگول و منگول، قصه شنل قرمزی و سایر آثار کودکانه ای که توانسته اند کودکان نسل های مختلفی را با خود همراه کنند و در رشد و تربیت آن ها موثر باشند.

ویژگی های محتوایی قصه کودکانه

قصه های کودکانه باید با زبانی ساده، روان و رسا برای کودکان روایت شوند. قصه های کودکانه باید بتوانند با به کارگیری کلماتی ساده و روان، پیام های مهمی را به مخاطبان خود، که کودکان هستند، منتقل کنند. علاوه بر کوتاه بودن قصه های کودکانه، که پیش‌تر توضیح دادیم، قصه های کودکانه باید بتوانند ماجراجویی خاصی را دنبال کنند تا توجه کودکان را به خود جلب کنند. به عبارت دیگر قصه کودکانه باید دارای مقدمه، جریان معنادار و نتیجه گیری درستی برای کودکان باشد.

از طرفی قصه های کودکانه از طریق جان بخشیدن به اشیاء و شخصیت پردازی با حیوانات و پدیده ها می توانند در تعریف ساده پدیده ها و اتفاقات مختلف و ویژگی های آن ها برای کودکان، نقش مهمی داشته باشند.

لزوم و اهمیت خواندن قصه های کودکانه برای کودکان

تاثیراتی که قصه های کودکانه بر کودکان دارند، نشان از لزوم و اهمیت خواندن آن ها برای مخاطبانِ کوچکشان دارند. کودکان با خواندن قصه کودکانه می توانند مهارت های زبانی خود را تقویت کنند و با کاربرد کلمات و عبارات در زبان آشنا شوند. خواندن قصه های کودکانه با تماشای کارتون ها در رشد مهارت های زبانی بزرگسالان نیز تاثیرگذار است. از این رو خواندن قصه کودکانه می تواند کودکان را برای سوادآموزی و رشد مهارت های آن آماده کند.

قصه های کودکانه می توانند قوه تخیل کودکان را تقویت کرده و بدینوسیله خلاقیت کودکان را پرورش دهند. عموما قصه های کودکانه دارای ماجراهای غیرواقعی هستند که کودکان را به تصویرسازی ماجرای قصه ترغیب می کنند. داستان ها و قصه های کودکانه هم چنین می توانند رشد عاطفی و آگاهی فرهنگی را در کودکان پرورش دهند. کودکان با خواندن قصه های مختلف، می توانند با فرهنگ ها،آداب و رسوم مختلف آشنا شده و باورها و شیوه های مختلف زندگی را بهتر درک کنند.

و در نهایت قصه های کودکانه می توانند قدرت حل مسئله و توانایی رویارویی با مسائل مختلف را در کودکان پرورش دهند. کودکان با خواندن قصه های متعدد، درمعرض کسب تجربیات مختلف قرار گرفته و می توانند برای هر مسئله، راه حلی مجزا در ذهن خود تعریف کنند.

اهمیت خواندن قصه های کودکانه همراه با تصویر برای کودکان

داشتن تصویر در قصه های کودکانه منجر به جلب توجه بیشتر کودکان به داستان می شود. همزمان با این که قصه کودکانه را برای کودک خود می خوانید تصاویر مرتبط قصه را به او نشان دهید. وجود تصاویر مرتبط در کتاب داستان های کودکانه، تصویرسازی و تجسم اتفاقات قصه را برای کودکان آسان تر کرده و بدینوسیله این مهارت ذهنی را در آن ها تقویت می کند. همچنین کودکانِ کوچکتر با دیدن تصاویر قصه می توانند با عناصر و پدیده های مختلف آشنا شوند؛ مثلا تصویر اشیاء، میوه ها، طبیعت و غیره را ببینند و آن ها را بشناسند.

موضوعات مناسب قصه ها برای کودکان

هر موضوعی برای کودکان مناسب نیست و قصه های کودکانه باید مضامین خاصی را دربربگیرند. مضامین مناسب برای قصه های کودکانه دایره وسیعی را دربرگرفته و مسائل روحی، تربیتی، فردی و اجتماعی را دربرمی گیرند. در وبسایت وولک به نشانی اینترنتی https://voolak.com والدین عزیز می توانند به موضوعات مختلفی از قصه های کودکانه مانند صداقت، همدلی، خودباوری، غلبه بر ترس، درس گرفتن از اشتباهات، کنترل احساسات، تلاش و امید، بهداشت و سلامت، قانون پذیری، کارگروهی، مسئولیت پذیری، محیط زیست، مدرسه، علمی و ماجراجویانه را در بر می گیرند.

یادگیری و درک همه ی موضوعات یادشده برای آشنایی بهتر کودکان با مسائل مختلف در آینده، لازم و ضروری است و قصه های کودکانه به خوبی از عهده ی این آموزش برآمده‌اند. تیم وولک نیز با بررسی این موضوعات و داستان پردازی مناسب برای کودکان، قصه های صوتی بسیاری را برای والدین و کودکان تولید و منتشر کرده است.

اهمیت انتخاب موضوع مناسب در قصه های کودکانه

قصه کودکانه به طور قابل توجهی بر رشد شناختی، یادگیری و تجارب دیگران تاثیر می‌گذارد و از این رو انتخاب موضوع مناسب برای داستان های کودکانه از اهمیت بالایی برخوردار است. بهترین موضوعات برای قصه های کودکانه، موضوعاتی هستند که ارزش ها و پیام های اخلاقی و تربیتی را به آن ها منتقل می کنند.

کودکان قابلیت درک مستقیم بسیاری از مفاهیم را ندارند و قصه های کودکانه می توانند بصورت غیرمستقیم، بسیاری از مسائل را به آن ها آموزش دهند. لذا برخلاف بزرگسالان که مطالعه را برای سرگرمی انتخاب می کنند، موضوعات قصه های کودکانه باید آموزش برخی از مفاهیم را دربربگیرند.

 

 

منبع: تلگراف

ضرورت های شنیدن قصه صوتی برای کودکان

قصه صوتی کودکانه در یک تعریف ساده قصه ای است که یک ماجرا را در قالب یک فایل صوتی برای کودکان روایت می کند. از آن جایی که خواندن و شنیدن قصه برای کودکان یکی از امور الزامی برای رشد و تربیت آن ها است، قصه های صوتی این امر را برای والدین راحت تر کرده و و در دسترس آن ها قرار دارند. استفاده از قصه های صوتی بهترین گزینه برای والدینی است که به دلیل مشغله های زیاد، فرصت کافی قصه‌گویی برای فرزند خود ندارند.

قصه صوتی بدون داشتن محدودیت های زمانی و مکانی، می تواند کودکان شما را تا ساعت ها سرگرم کند؛ فرقی نمی کند در مهمانی باشید یا مسافرت به یک منطقه خوش آب و هوا را انتخاب کرده باشید؛ می توانید از قصه های صوتی برای سرگرم کردن کودک خود استفاده کنید. در ادامه این مقاله به تاثیرات مختلف قصه های صوتی کودکانه و اهمیت قصه گو در آن پرداخته ایم؛ با ما همراه باشید.

بررسی تاثیرات قصه های صوتی بر کودکان

با اینکه قصه های صوتی با تکیه بر قصه های کودکانه متنی برای بچه ها تهیه می شوند اما حجم تاثیرگذاری بالاتری نسبت به سایر اشکال قصه دارند. قصه های صوتی با ویژگی های منحصر به فردی که دارند می توانند تاثیرات شگرفی بر مخاطبان خردسال خود داشته باشند. معمولا قصه های صوتی کودکانه با روایت شیرین یک قصه‌گو برای کودکان اتفاق می‌افتد. موسیقی متن و جلوه‌های ویژه صوتی، بر جذابیت های قصه صوتی می افزایند. جذابیت های موسیقایی در قصه های صوتی کودکانه می تواند مهارت های شنیداری، ذهنی و روحی کودکان را تقویت کند که در ادامه مفصلا به آن می پردازیم.

قصه صوتی هم به نیاز مطالعه و یادگیری کودکان پاسخ می دهد و هم می تواند در زمانی از روز آن ها را سرگرم کنند. قصه های صوتی می توانند فرصت یادگیری و رویارویی با مسائل مختلف را حتی برای کودکانی که هنوز قدرت خواندن و نوشتن ندارند نیز فراهم کنند و آن ها را برای ورود به دنیای بزرگترها آماده کنند.

تاثیر قصه صوتی بر ذهن و مغز کودکان

همان طور که گفتیم قصه های صوتی کودکانه می توانند بر بخش هایی از مغز کودکان تاثیرگذار بوده و مهارت های متعددی را در ذهن آن ها تقویت کنند. قصه صوتی کودکانه می تواند مهارت های شنیداری را در کودکان تقویت کرده و به دنبال آن، رشد زبانی آن ها را تقویت کند. بچه ها با شنیدن قصه های صوتی کودکانه متعدد می توانند کلمات بیشتری از زبان مادری خود را شنیده و دایره واژگان ذهنی خود را گسترش دهند. از طرفی کودکان در قصه های صوتی، شکلِ صحیح این کلمات را از زبان قصه‌گویی می شنوند که از مهارت های روانخوانی برخوردار است؛ از این رو مهارت های زبانی آن ها نیز با شنیدن قصه های صوتی متعدد تقویت می شود.

هم چنین در قصه های صوتی، کودکان به متن و تصویر قصه دسترسی ندارند و از این رو باید با قدرت تجسم خود به تصویرسازی ماجرای قصه بپردازند. بنابراین قصه های صوتی می توان قدرت تصور و تخیل را در کودکان بهبود ببخشد و این بخش از مغر آن ها را به خوبی تقویت کند.

تاثیر قصه صوتی بر روح و روان کودکان

علاوه بر درگیر کردن رشد ذهنی کودکان، شنیدن قصه صوتی بر روح آن ها نیز تاثیرگذار است. قصه های صوتی می توانند آرامش لازم کودکان را تامین کرده و آن ها را برای خواب های شیرین و رویاهای شبانه آماده کنند. فرایند روایت قصه در داستان های صوتی می تواند ذهن کودکان به سمت آرامش قبل از خواب سوق دهد.

عملکرد قصه های صوتی برای آرامش بخشیدن به ذهن کودکان مرهون موسیقی آرام و جلوه های ویژه صوتی آن است. همین جلوه های صوتی جذاب در قصه های صوتی، باعث می شود تا کودکان با شوق و ذوق بیشتری نسبت به سایر فرمت های قصه، به این داستان ها جذب شده و با آن ها ارتباط برقرار کنند. هم چنین وجود یک موسیقی ملایم در ابتدا و انتهای قصه صوتی کودکانه می تواند این قصه ها را به بهترین گزینه برای قبل از خواب شبانه کودکان تبدیل کند.

قصه گو در قصه صوتی

قصه گوی قصه های صوتی کودکانه، مهم ترین و پررنگ ترین نقش را در قصه های صوتی ایفا می کند. قصه گو باید صدایی دلنشین و روایتی واضح و آرامش‌بخش برای کودکان داشته باشد تا آن ها را به ماجرای قصه خود جذب کند. درواقع می توان گفت قصه گو تنها عنصری است که کودکان می توانند از طریق آن با قصه صوتی ارتباط برقرار کرده و به وسیله آن به قصه های صوتی علاقمند شوند.

یکی از وظایفی که راوی قصه های صوتی کودکانه آن را بر عهده دارد، تعامل با مخاطبان کوچک خود در جریانِ قصه است. قصه‌گوی قصه صوتی باید در جریان قصه خود، ارتباط موثری با کودکان برقرار کرده و بتواند توجه کودکان را به ماجرای قصه جلب کند. این کار را می توان با طرح سوالات یا گفتن دیالوگ در روایت قصه انجام داد؛ مثلا پرسیدن سوالاتی مانند "اگه شما بودید چکار میکردید؟" یا "نظر شما چیه بچه‎ها" یا "حالا وقتشه که باهم به این سوال جواب بدیم" و سوالاتی از این قبیل، می تواند بچه‌ها را به شنیدن قصه های کودکانه و همراهی با روایت قصه‌گو علاقمند کند.

مهارت های مورد نیاز برای قصه گویی قصه های صوتی

اولین و مهم ترین مهارتی که قصه گوی قصه های صوتی باید از آن برخوردار باشد، مهارت روانخوانی است. قصه گو باید بتواند کلمات و عبارات را به شکل درست و واضح خود برای کودکان تلفظ کند؛ چراکه کودکان در این سال ها، رشد زبانی کافی را نداشته و با بسیاری از کلمات و عبارات زبان غریبه هستند. بنابراین شنیدن قصه صوتی می تواند آن ها را با کلمات و کاربرد آن ها آشناتر کند.

لحن و بیان قصه گو نیز یکی دیگر از مهارت های مورد نیاز او در روایت قصه صوتی است. لحن روایت ماجرای قصه برای کودکان باید به گونه ای باشد تا مضمون قصه را به درستی به کودکان منتقل کند و بیان او باید رسا باشد. احساسات و هیجانات قصه باید به درستی به کودکان منتقل شده و راوی باید توانایی لازم برای کنترل احاساسات مختلف مانند خشم، ترس، شادی، غم و... را داشته باشد.

امید است با خواندن این مطلب اطلاعات مفیدی را در ارتباط با قصه صوتی و روند تاثیرگذاری آن برای کودکان به دست آورده باشید؛ اگر علاقمند به قصه های صوتی جدید برای فرزند دلبندتان هستید می توانید به یکی از پلتفرم های تخصصی و فعال در حوزه کودکان مراجعه نمایید.



منبع: بیاتوفروم

چرا بچه ها شنیدن قصه کودکانه را دوست دارند؟

قصه گویی نقش مهمی در رشد و تربیت کودکان از جمله، رشد شناختی، رشد عاطفی و اجتماعی آن ها ایفا می‌کند. فارغ از تمامی تاثیراتی که یک داستان کودکانه می تواند برای کودکان به دنبال داشته باشد، خودِ آن‎‌ها شنیدن و خواندن داستان های کودکانه بیش از هر سرگرمی آموزنده دیگری دوست دارند. در این مقاله به دنبال دلیل علاقه کودکان به قصه های کودکانه رفته‌ایم. اگر شما هم دوست دارید این دلایل را بدانید؛ تا انتهای این مطلب، همراه پژوهش ما باشید.

علاقه به قصه کودکانه و تاثیر آن بر روحیات کودکان

در دل یک قصه کودکانه آموزش هایی برای کودکان نهفته است که می تواند روح و مغز کودکان را پرورش دهد. همدلی و تفاهم و سازش در اجتماع، مدیریت و کاهش استرس و رشد شناختی از جمله مهم ترین ویژگی هایی است که والدین و کودکان را به خواندن قصه های کودکانه تشویق می کند.

در این راستا والدین و مراقبان کودک نقش بسیار مهمی را در انتخاب داستان های کودکانه بر اساس سن و موضوعات تربیتی ایفا می کنند. هم چنین صحبت با کودکان بعد از قصه های کودکانه و همفکری درباره ماجرای داستان ها می تواند پیوند عاطفی والدنی با کودکان را تقویت کرده و احساسات عمیق کودکان را حمایت کند.

آرامش‌بخش بودن قصه های کودکانه، دلیلی بر علاقه کودکان به قصه ها

قصه گویی و قصه خوانی برای کودکان می تواند به یک روال آرامش‌بخش و آشنا در زندگی آن‌ها تبدیل شود. قصه های شب و داستان هایی که قبل از خواب کودکان برای آن ها خوانده می شود، احساس امنیت و روال عادی آرامش مغز و روح را برای آن ها به ارمغان می آورد و برای خوابی بهتر و شیرین آماده می کند.

خواندن شبانه قصه های کودکانه برای کودکان می تواند به آن ها این پیام را برساند که زمان خواب آن ها فرا رسیده است. بنابراین کودکان با شنیدن قصه کودکانه در شب می توانند ذهن خود را آرام کرده و برای استقبال از خواب شیرین شبانه آماده شوند.

انتقال کودکان از واقعیت به دنیای خیالی با قصه های کودکانه

اغلب داستان های کودکانه آمیخته با تخیل هستند که می‌توانند کودکان را از دنیای واقعی که در کل روز با آن درگیر بوده‌اند، جدا کرده و به دنیای شیرین خیال ببرند. در دنیای خیال، کودکان می توانند خلاقیت خود را کشف کرده و آن را تقویت کنند. به این ترتیب با شنیدن هر چه بیشتر قصه های کودکانه، کودکان مهارت های تخیلی و خلاقانه خود را بیشتر تقویت می کنند.

تخیل دریای بیکرانی است که می تواند کودکان را به آرزوهای محال و ممکن خود برساند. کودکان با ماجراهایی که در داستان های کودکانه می شنوند می توانند با رویاهای خود هم مسیر شده و با آرزوهایی که در ذهن خد می پرورند، همراه شوند.

رشد درک عاطفی کودکان با قصه کودکانه

در قصه های کودکانه شخصیت هایی با احساسات و چالش های متفاوت وجود دارند. کودکان با شنیدن این قصه های کودکانه و ماجرای هر یک از این شخصیت ها، در مورد احساسات مختلف، همدلی و نحوه هدایت احساسات خود بیشتر می آموزند و به این ترتیب هوش هیجانی آن ها تقویت می شود.

ارزش های اخلاقی و اجتماعی

قصه های کودکانه معمولا با یک پند اخلاقی یا نکات تربیتی همراه هستند. ارزش های اجتماعی، نکات شخصیتی و تربیتی در دل قصه های کودکانه می توانند به رشد شخصیت کودکان کمک فراوانی کنند؛ علاوه بر این کودکان با دنبال کردن ماجرای شخصیت ها و تجربیات آن ها در داستان های کودکانه، همذات پنداری می کنند و تجربیات تازه ای را درباره هنجار ها و رفتارهای اجتماعی کسب می کنند.

رشد شناختی کودکان در گرو علاقه به قصه های کودکانه

گوش دادن به قصه های کودکانه به آن ها کمک می کند تا مهارت های شناختی مانند حافظه، درک مسائل و زبان در آن‌ها توسعه یابد. کودکان در ابتدای مسیر زندگی هستند و در این مسیر با کنجکاوی های مخصوص خود، به کاوش در محیط و پدیده های اطراف خود می پردازند. با شنیدن قصه های کودکانه، بچه ها یا کلمات، ساختار جمله و مفاهیم جدیدی آشنا شده و درنهایت رشد شناختی آن ها افزایش می یابد. در ادامه درباره هر یک از موارد یادشده بیشتر توضیح می دهیم؛ با ما همراه باشید.

تقویت زبان کودکان با داستان های کودکانه

هر چه تعداد قصه های کودکانه ای که کودکان می شنوند و با آن درگیر می شوند، بیشتر باشد؛ مهارت های زبانی آن ها بیشتر تقویت می شود. کودکان با شنیدن قصه های کودکانه می توانند واژگان، نحوه و سبک های تلفظ آن ها و کاربرد آن ها در عبارات و جملات را بیشتر درک کنند و به این ترتیب، رشد زبانی آن ها بهبود می یابد.

در این خصوص شنیدن قصه های صوتی کودکانه بیشتر توصیه می شود؛ چراکه قصه صوتی توسط راوی برای کودکان روایت می شود و راوی با بهره‌گیری از مهارت های روانخوانی کلمات قصه را به بهترین شکل برای کودکان تلفظ می کند.

تقویت تمرکز و توجه کودکان با قصه

گوش دادن به یک داستان کودکانه و دنبال کردن ماجرای آن، می تواند توجه و تمرکز کودکان را تقویت می کند. توانایی گوش دادن موثر و درک اطلاعات پیچیده با شنیدن قصه های کودکانه متعدد در کودکان افزایش می یابد.

افزایش قدرت حل مسئله کودکان با یک داستان کودکانه مفید

بسیاری از داستان های کودکانه، از جمله داستان هایی که توسط تیم تولید محتوای وولک تولید می شوند، شامل ماجرایی برای حل یک مسئله و یا یک چالش هستند. مسائل مختلفی که در جریان یک قصه کودکانه وجود دارد، می توانند همان مسائلی باشند که کودکان در زندگی واقعی خود با آن ها مواجه می شوند. به این ترتیب دنبال کردن داستان کودکانه تا انتها می تواند راه های حل مسئله را برای کودکان نمایان کند و قدرت حل مسئله را در مغز آن ها تقویت کند. بهبود قدرت حل سئله در کودکان می تواند کودکان را با رویکردهای مختلف روبروشدن با یک مسئله و مهارت تفکر انتقادی را در کودکان توسعه بخشد.

بنابراین قصه های کودکانه نقش مهمی را در شکل دادن درک کودکان از جهان و پرورش جنبه های مختلف رشد در آن ها ایفا می کند. هر چه تعداد قصه هایی کودکان آن ها را می شنوند و می خوانند بیشتر باشد، تجربیات آن ها از مسائل مختلف بالاتر رفته و نحوه رویارویی با آن ها را بهتر درک می کنند. اگر شما هم دوست دارید به قصه های متنوع، جدید و جذاب برای کودکان خود دسترسی داشته باشید، می توانید به وبسایت تخصصی کودکان وولک مراجعه کرده و هر روز به یک قصه کودکانه جدید برای فرزندان خود دسترسی داشته باشید.


منبع: فصل اقتصاد

هر آنچه باید درباره قصه صوتی بدانید

قصه های کودکانه را می توان در فرمت های مختلفی یافت اما محبوب ترین فرمت برای کودکان، قصه های صوتی کودکانه است. به عبارت ساده می توان گفت قصه صوتی قصه ای است که توسط راوی روایت شده و در قالب یک فایل صوتی برای کودکان پخش می شود. ترکیب روایت قصه گو با موسیقی متن آرامش بخش و جذاب و جلوه های صوتی، قصه های صوتی را گزینه‌ای عالی برای مطلعه کودکان می کند.

استفاده از قصه های صوتی برای زمان شب و خواباندن کودکان، کاربرد فراوانی دارد. والدین برای راحت‌تر و سریع‌تر خواباندن کودک خود می توانند قصه های صوتی را برای آن ها پخش کنند. قصه های صوتی با ویژگی های منحصر به فردی که دارند، کودکان را به سمت آرامش لازم برای خوابیدن آماده می کنند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا ویژگی های قصه های صوتی و جذابیت های آن را با هم بررسی کنیم.

ویژگی های یک قصه صوتی کودکانه

قصه های صوتی کودکانه مانند سایر فرمت های قصه های کودکانه که در دسترس کودکان و والدین هستند، ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. برخی از مهم ترین ویژگی های قصه های صوتی را در این مطلب برای شما عزیزان شرح می دهیم.

یکی از مشخصه‌های قابل توجه در قصه های صوتی، درگیر شدن چندین حس از کودکان همراه با جریان قصه صوتی است. شاید در ابتدا اینطور به نظر برسد که قصه های صوتی تنها با حس شنوایی مخاطبان در ارتباط هستند؛ اما در آن سوی قصه های صوتی حواس دیگری مانند تمرکز و تخیل را نیز درگیر می شوند. در قصه صوتی همزمان با شنیدن ماجرای قصه، کودک سعی می کند که محتوایی را که می شنود در ذهن خود تجسم کند و به دنبال آن بتواند خود را با قصه همراه کند. به این ترتیب قصه های صوتی بیشتر از سایر فرمت های قصه های کودکانه می توانند قدرت تمرکز و توجه کودکان را تقویت کنند.

هم چنین کودکان با شنیدن قصه صوتی می توانند با تلفظ و کاربرد درست واژگان آشنا شوند. به این ترتیب قصه های صوتی می توانند دایره لغات کودکان را گسترده تر کنند و مهارت های زبانی را در مغز آن ها تقویت نمایند.

استفاده از یک موسیقی آرامش بخش در قصه های صوتی برای کودکان می تواند نزدیک شدن به زمان خواب را تداعی کند. به این ترتیب با استفاده از قصه های صوتی شبانه می تواند زمان خواب را به کودک خود یادآوری کرده و او را به استقبال رویاهای شیرین هدایت کنید.

استفاده از قصه صوتی برای کودکان محدود به زمان و مکان نیست و والدین می توانند با دانلود یک فایل صوتی در هر کجا که هستند از قصه های کودکانه برای سرگرم کردن کودکان خود استفاده کنند؛ در حالیکه استفاده از کتاب داستان ها برای مطالعه و قصه خواندن نیاز به حمل کتاب و استفاده در یک موقعیت مناسب دارد. درنتیجه قصه صوتی می تواند فرمت مناسبی برای گوش کردن به قصه های کودکانه در مسافرت یا مهمانی ها باشد.

کدام ویژگی‌ها یک قصه صوتی را برای کودکان جذاب‌تر می کند؟

یکی از ویژگی هایی که یک قصه صوتی را برای مخاطبانش جذاب تر می کند، جلوه های صوتی آن است. به کار بردن جلوه های ویژه صوتی در قصه های کودکانه صوتی، می تواند اثرگذاری قصه بر کودکان را تاحد زیادی افزایش داده و آن ها را به دنبال کردن قصه ها علاقمند کند. بنابراین قصه های صوتی در علاقمند کردن کودکان به قصه ها ها و عادت به مطالعه، نقش مهمی را ایفا می کنند.

جلوه های صوتی هم چنین کودکان کوچکتر را با صداهای مختلف آشنا می کنند و منجر به ارتباط بیشتر کودکان با پدیده های اطراف خود می شوند.

قصه گو در قصه های صوتی

راوی یا قصه گو در قصه های صوتی، مهم ترین عنصر در قصه های صوتی به شمار می رود. قصه گو وظیفه دارد تا تمام ماجرای قصه کودکانه را برای کودکان تعریف کند. برای این منظور قصه گو باید مهارت هایی را داشته باشد تا بتواند منظور قصه را به درستی به کودکان، که مخاطبان نوورود قصه های صوتی هستند، منتقل کند.

کودکان درک کمی از عناصر، پدیده ها، و اتفاقات اطراف دارند؛ لذا برای انتقال درست معنی هر یک از این‌ها به کودکان، قصه گوی قصه های صوتی مسئولیت بزرگی را برعهده دارد.

مهارت های مورد نیاز برای قصه گوی قصه های صوتی

یکی از مهارت های پیش نیاز برای قصه گویی قصه های کودکانه، درک درست از مخاطبان قصه است. کودکان در ابتدای مسیر ورود به جهان هستند که به وسیله قصه های صوتی کودکانه می توانند با مسائل مختلف آشنا شده و درک کافی را به دست آورند. قصه گو باید به خوبی بداند که مخاطبان او درباره ابتدایی‌ترین چیزها، سوالات گوناگونی دارند و به دنبال توضیحات و پاسخ‌های کاملی میگردند و با توجه به این نکته، جریان قصه را برای کودکان تعریف کنند. در همین خصوص قصه گوی قصه های صوتی باید زبانی ساده و واضح برای روایت ماجرای قصه برای کودکان داشته باشد.

ویژگی دیگری که می تواند یک قصه گو را منحصر به فرد کند، توانایی قصه گویی با صداهای مختلف به جای شخصیت های قصه کودکانه است. این عمل که در اصطلاح تیپ سازی نامیده می شود، یکی از مهارت هایی است که می تواند جذابیت قصه های صوتی را دوچندان کند. این نکته نیز قابل توجه است که داشتن این مهارت برای قصه گوی قصه های صوتی ضرورت ندارد و می توان به جای هر شخصیت از صداهای مختلف نیز استفاده کرد.

یکی دیگر از ویژگی های مهمی که یک قصه گو در قصه های صوتی باید از آن بهره مند باشد، تعامل با مخاطبان است. قصه گو باید عناصری که تعامل مخاطب کودک را برمی انگیزاند را به کاربگیرد تا حداکثر توجهات را به جریان قصه خود جلب کند. به عنوان مثال قصه گو باید بتواند با پرسیدن سوال، تشویق به مشارکت یا مخاطب قرار دادن بچه ها در جریان قصه، مخاطب کودک را با خود همراه کند.

مهم ترین مهارتی که قصه گوی قصه های صوتی باید داشته باشد؟

قصه گویی برای کودکان یک مهارت چندوجهی است که به خلاقیت و همدلی با کودکان و درک روانشناسی کودک نیاز دارد. یک قصه گوی ماهر باید این توانایی را داشته باشد که کودکان را با قصه به دنیای جادویی خیال منتقل کند و تاثیری ماندگار بر قوه تخیل کودک بگذارد. بنابراین شاید بتوان گفت که مجموعه مهارت های صداپردازی برای شخصیت ها، تعامل با مخاطبان قصه و درک درست از روحیات و ویژگی های کودک می تواند مهم ترین مهارت مورد نیاز برای قصه گویی قصه های کودکانه را شکل بدهد.

قصه های صوتی کودکانه را می توانید از طریق پلتفرم های متفاوتی مانند سرویس های استریم، وبسایت ها و اپلیکیشن های حوزه کودک ببینید و قصه های مناسب را برای فرزند خود انتخاب نمایید. در حین انتخاب قصه های کودکانه صوتی برای کودک خود، به این نکته نیز توجه داشته باشید قصه های آموزنده و مفید را برای او انتخاب کنید تا علاوه بر سرگرم شدن با قصه های جذاب کودکانه، نکات و پندهای کاربردی زندگی را نیز یاد بگیرند. وبسایت وولک یکی از وبسایت های تخصصی و فعال در حوزه کودک است که با مراجعه به آن می توانید به بیش از 700 قصه صوتی متنوع و جذاب برای کودک خود دسترسی داشته باشید.


منبع: مدیوم